torsdag 26 mars 2009

Rapport från Nordiska Trädgårdar

Det är inte lätt att i ord summera mina intryck från årets mässa, utan att låta trist. Det är inte min avsikt att avskräcka någon, men jag blev faktiskt besviken. Besviken, för att mina förväntningar var högre.

Priset för bästa idéträdgård gick till Stefan Lagerqvist, som under många år arbetade som stadsträdgårdsmästare i Sävsjö kommun. Han driver numera eget företag, men har en fot kvar hos kommunen. Motiveringen lyder: "Stefan Lagerqvist har byggt upp en svunnen värld som vi i vår tid kan lära av. Det gamla trädgårdsmästeriet ger besökaren en härlig trädgårdsupplevelse och kunskap om en svunnen epok och konsten att odla och idéer att bära hem till sin egen trädgård". Juryns val var helt rätt och dess motivering ger en bra beskrivning, tycker jag. Se bilder nedan.



Den mest annorlunda idéträdgården levererades av Wij Trädgårdar och Trädgårdsmästarprogrammet. Temat var att "samlas kring den goda brasan" med anledning av Wijs stora landskapsprojekt med energigrödor och hållbart kretslopp i fokus. Montern bestod av björkvedsklabbar som travats i en ram. Innehållet bestod av en fästmanssoffa av vedklabbar, små grodprinsar med guldkronor, en stiliserad brasa med eldiga blommor, solrosor och blodröda liljor bland rundstavar och konstfullt, rostigt smide. Se bilder nedan.



Arkitekt Pål Röjgård Harryan visade en i delar upplöst friggebod i betong. Se bilder nedan.



Plantagen var lite av en överraskning, men den var rörig och osammanhängande. Se bild nedan.

Nu börjar förberedelserna för Nordiska Trädgårdar 2010!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar