lördag 21 mars 2009

Hej-hej-soffan

En Hej-hej-soffa är en bekväm sittplats, som är placerad utmed ett gångstråk i en vacker och tilltalande miljö. Där kan man slå sig ned och njuta av den omgivande, lummiga grönskan. Man kan sitta där i avskildhet eller hälsa på dem som passerar. Ofta är vi alldeles för rädda att ta kontakt med andra människor - särskilt de vi inte känner. Vi hälsar knappt på våra egna grannar. Med Hej-hej-soffan kan det kännas legitimt att hälsa på våra medmänniskor. De vi kan möta är vänner vi ännu inte känner.Det vore spännande och oerhört roligt att få se Hej-hej-soffor i våra kommuner, parker och bostadsområden. Tänk -vad skulle inte kunna hända!

Sommaren 2006 genomförde jag två odlingsprojekt i min trädgårdsmästarutbildning. Ett av projekten hette Hej-hej-soffan - om att odla en grön mötesplats till devisen "Sitt, njut och heja"! Det finns många sätt att odla på och jag ville med detta projekt odla en grön mötesplats i form av en sittyta. Min Hej-hej-soffa är en spaljésoffa formgiven av Eva Schildt utplacerad i den magiska ekbacken på Wij Trädgårdar. Soffan smälter underbart in i miljön och ser ut som om den växer ur marken. Låter man den stå kvar på samma plats i en trädgård blir den en del av den omgivande miljön. Gräs kan växa upp genom den och växter kan ömt omslingra den.Hej-hej-soffan uppsöktes flitigt av besökarna på Wij Trädgårdar under sommaren och hösten 2006! Inspiration till projektet fick jag efter en föreläsning av Pia Schmidtbauer ”Tänkvärda trädgårdar – när utemiljön blir den del av vården".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar