torsdag 31 januari 2013

Nedgnagd!

Brottsplatsen
Jag kan hålla mig för skratt.  Detta är allt som återstår av min fina Euonymus alatus 'Compactus', vingbenved.  Den är nedgnagd till korta stumpar av fältharen.  Jag kallar honom Stampe.  Ser ni den lilla fördjupningen i snön som visar var han suttit?  Ni ser väl harpluttarna också?  Av skadan blir man vis, säger de som vet.  Fast, jag visste ju...  Jag anade att det kunde hända, men chansade.  Vintern är dock ännu inte slut och det finns annat i närheten som kanske är smakligt för en liten, tysk fälthare: höst-tamarisk, kinesisk blomsterkornell, några vipphortensior, havtorn 'Hikul' och fläder 'Black Lace'.

Katsurans kloliknande knoppar
Stampe har också några Bambi-kompisar.  Mot dem har jag använt Rå' Odör (de gamla burkarna) och det har fungerat bra.  De har dock ätit på järnvägshängapeln, Malus 'Hyvingiensis', som står hos mig i väntan på vårleverans till visnings-trädgården på Modelljärn-vägens Hus.  Katsuran har faktiskt fått vara ifred.  Den har nått det adulta stadiet och anses kanske alldeles för gammal och vedartad?  Ginkgon är heller inte rörd, men det är antagligen endast en tidsfråga.

En tysk fälthare, som definitivt lockar till skratt är Tomas Froms, som blir intervjuad av Glenn Killing.  Titta här.  Mycket nöje!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar